שלום, אורח   התחברות
חיפה פורומים צור קשר
 
לא לפחד כלל  

תל אביב סיטי - חבל על הפנאי

הפכו אותנו לדף הבית תל אביב ת"א המדריך המלא  ל תל אביב ת"א, מכיל מידע על מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, הצגות תערוכות ועוד הרבה בתל אביב ת"א.
ראשי לאכול לשתות לשבת לקנות להתפנק לזוז לצאת לישון לקרוא לטייל להתחבר Eng
 
כרטיסים ברגע האחרון
 
 
 
חיפוש למי מיקום, סוג, רחוב ועוד
 
לא לפחד כלל
 

הצטרפו אלינו

תתחילו לבנות את תל אביב שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

לא לפחד כלל

 
 

לא לפחד כלל

17.10.2012  
 
 
Nick_Shadow
מוזיקה קלאסית
קונצרטים, אופרה ומופעי מוזיקה קלאסית בעיר
כתבות נוספות :
  • לבנטיני, ובכל זאת פוצ'יני
  • החליל המקסים
  • בצפר לאהבת אופרה
  •  
    האם מוזיקה עכשווית נועדה ליודעי ח"ן או לכלל הקהל? על קונצרט שמוכיח שהשד אינו נורא
    לחץ לצפיה בגלריה

    צילום יח"צ התזמורת הקאמרית הישראלית

    • כתוב תגובה
    • שלח לחבר
    • שתף בפייסבוק
    • Bookmark and Share

    זמן קצר לפני תחילתה הרישמית של עונת הקונצרטים שלה, התזמורת הקאמרית הישראלית כבר בעיצומה של עשיה מוזיקלית נמרצת. אם יש בהופעתה המוצלחת בקונצרט הפתיחה של פסטיבל מלחיני אסיה (14.10) רמז מטרים לאיכות נגינתה בהמשך העונה, הרי שקהל התזמורת עומד ליהנות משלל חוויות אמנותיות בקונצרטים הבאים עליו לטובה.

    הקונצרט המדובר כלל ארבע יצירות שנוגנו ללא הפסקה - מסגרת דחוסה שלא בהכרח עושה חסד עם המוזיקה או המאזין, וזאת על אף שהמוזיקה התאפיינה בנגישות, על פי רוב. הווה אומר, ערב שכולו חידושים מטיל עומס מידע על הקהל, וטוב תעשה התזמורת לו תבחר לנגן שנית לפחות חלק מהיצירות לצד רפרטואר מוכר. ללא ספק, כל אחת מהארבע עוררה בדרכה שלה - מי יותר, מי פחות - רצון לשמיעה נוספת.

    היצירה הראשונה היתה "פאראפראזה לתזמורת" מאת הקוריאני קיונג'ין האן, שפרקה הפותח, רווי מתח, שואב לתוכו מיידית את המאזין. הפרק העוקב נדמה כמציע אתנחתא בראשיתו, כביכול סקרצו, אך עד מהרה ממשיך את רוח הקודם לו, ואף מוסיף עליה נימת איום מרומזת.

    מהיבט המלודיה, "פאראפראזה" פשוטה למדי, ויתרונה הוא ניצול המימד התזמורתי לבניית אווירה. התוצאה קליטה, אך לא חנפנית או רדודה, וכך רוקם המלחין מעין סימפוניה צנועת מימדים, הנדמה כמסתיימת בטרם מיצתה את מלוא האפשרויות והכיוונים שבהם יכלה להתפתח.

    לא פחות מושכת היא "דיאלוגים לא מדוברים" מאת האוסטרלית ג'ואנה סלק, לחליל ולתזמורת מיתרים. היצירה נשענת על תבנית הקונצ'רטו, וייחודה בתפקיד המורכב והמרתק המיועד לכלי הקשת - שהינו לא פחות מעניין מזה של החליל. אכן, כותרת היצירה רומזת כי יחסי הגומלין בין החליל לתזמורת אינם בדיוק של סולן ומלווים.

    המבוא של "דיאלוגים" נרגש וחסר מנוח, ואחריו מבליחים יסודות של הצהרה ותגובה; במוקד היצירה מונולוג לחליל, ושיאה - עם הצטרפותה המחודשת של התזמורת. המיתרים מנגנים מוטיב דמוי גל, ובהדרגה "משתבש" התיאום ביניהם, כך שהמרקם הגלי מתגוון ורוטט. זהו אפקט פשוט ועם זאת מרשים, והתזמורת יישמה אותו על הצד הטוב ביותר.

    על-פי הפירסום, הקונצרט היה אמור להיערך באולם רקנאטי הישן והטוב - בו מתקיימים כל אירועי התזמורת הסדירים - אך בפועל מוקם הערב באולם אסיא שבאגף החדש של מוזיאון ת"א. ביקורים קודמים בחלל זה סימנו אותו כשנוי במחלוקת, ולפיכך נעים ומפתיע היה להתענג על צלילה החם והטבעי של התזמורת בשתי היצירות הנ"ל. אם מדובר בתוצאה של תיקון מלאכותי לתעתועי האקוסטיקה של אסיא, יבורכו טכנאי הסאונד (ויפעילו את מגע הזהב גם בבית האופרה, ויפה שעה אחת קודם).

    מעניין כי דווקא במחצית השניה של הקונצרט הורגשה נוכחות מובהקת של הגברה. ההבדל באופי הצליל שהתקבל היה כה ברור, שאין להסיק מכך אלא שמדובר בהוראת המלחינים - ואין ביטחון כי מוצדקת. במקרה של "דמעות מלאכים" (לסקסופון ולתזמורת) מאת ארי בן שבתאי, השפעת ההגברה עוד היתה נסבלת, והסתכמה בחידוד צליל הסקסופון. חלק הארי של "דמעות" הוא אלגיה בקווים פשוטים וממושכים, ממש ארייה לירית, ספק מהורהרת ספק מקוננת, המאתגרת את אורך נשימתו של הסולן.

    המפתח להבנת המוזיקה מצוי בחטיבת הסיום: החצוצרה מגיבה לסקסופון, ואח"כ מנגנת מאחורי הקלעים את התרועה המוכרת מטקסי יום הזיכרון. הסקסופון חוזר על הנושא בנימה תשושה, מיואשת; היצירה נחתמת בדעיכת המיתרים באורח דומה לזה של צפירת אותו יום. באיזו מידה מגדיר השימוש בסמלים אלו את משמעות המוזיקה שקדמה להם? האם מדובר במניפולציה ריגשית מקוממת? כיצד יפרש זאת, אם בכלל, קהל לא ישראלי? ואולי זו כוונת המלחין, לעורר במאזין ספק? לא כאן המקום לפתח על כך דיון, ועם זאת, אלו שאלות שיש לתת עליהן את הדעת.

    היצירה שחתמה את הקונצרט היתה "ילדי האלוהים" של יוסף ברדנשווילי (מסע אל תום האלף). כאמור, במקרה זה נעשה שימוש מוגזם ואף לא מושכל בהגברה: על הופעתו של יניב ד'אור אין אפשרות לדווח, כיוון שקולו התקבל עמום, מהדהד ומתכתי, ואם לא די בכך, בחלק ניכר מהזמן פשוט נאלם לחלוטין במסת התזמורת. אי לכך ובהתאם לזאת, מוגבלת ביותר היכולת להתייחס למרכיב התכניתי של המוזיקה, כיוון שלא ניתן היה לפענח את רוב המלל.

    מה נותר, אם כן? ברובד החיצוני, מפעימה המיומנות של המלחין ליצור התרחשות דרמטית ע"י הפעלת התזמורת. הצבעים והמרקמים שהוא מפיק ממנה מלהיבים מאלו של היצירות האחרות שנשמעו בקונצרט. מרתק גם המהלך הדקונסטרוקטיבי בחלק השני של היצירה, בו ליווי מצומצם וקו מלודי ברור ועקבי יוצרים רושם מתעתע: שמרני-רגשני מחד, מלאכותי מאידך; בהדרגה מוסיף המלחין רבדי צליל זרים המכתימים את האווירה ומפריעים לה. כל זה מאד מעניין ומרשים ברמה האסתטית, אבל ככל שבוחנים זאת יותר, עולה החשש כי העשיה מודעת לעצמה ובאה על חשבון ההבעה. ייתכן שהרושם נובע מבעיות הביצוע, על כן יש להמתין להזדמנות אחרת על מנת לבחון את המוזיקה מחדש.

    לסיום, מגיעות שוב מחמאות לתזמורת ולמנצחה, גיא פדר, עבור ערב שופע מרץ, רהיטות וברק. זה גם המקום להמליץ על שני קונצרטים מסקרנים -קאמרי וסימפוני - שיתקיימו השבוע ומסכמים סדנה למנצחים צעירים שנערכת בשיתוף מכון גתה וקונסרבטוריון ת"א.

    קונצרט פתיחת פסטיבל מלחיני אסיה, אולם אסיא, מוזיאון ת"א, 14.10.12.

    התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוח גיא פדר
    סולנים: יניב ד'אור, קונטרה טנור; כריסטיאנה יהודין, חליל; גן לב, סקסופון. בתכנית: קיונג'ין האן: פאראפראזה לתזמורת; ג'ואנה סלק: "דיאלוגים שאינם נאמרים" לחליל ולתזמורת; ארי בן שבתאי: "דמעות מלאכים" לסקסופון ולתזמורת; יוסף ברדנשווילי: "ילדי האלוהים" לקונטרה טנור ולתזמורת.

     
    שלח לחבר שתף בפייסבוק כתוב תגובה
     
    עוד בתל אביב סיטי
    לחץ לצפיה בזקנים חסרי מנוח
    זקנים חסרי מנוח
    "לצוד פילים" מסתמן כלהיט הישראלי של הקיץ, אבל איתמר רייצס עדיין מאמין שרשף לוי מסוגל ליותר
        
    לחץ לצפיה בבאבא יאגה
    באבא יאגה
    מסעדה חדשה ברחוב הירקון 12 עם הגינה הכי טובה בעיר, אווירה מהממת ותפריט עשיר לכל כיס.

    הצטרפו אלינו

    תתחילו לבנות את תל אביב שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

     
    רוצה שידעו מה את/ה חושב/ת ? להוספת דעתך לחץ/י כאן
      לא לפחד כלל
    הצגות| הרצאות| מוסיקה, הופעות| מופעים| מכירה| מסיבות| סדנאות| סיורים| ספורט| פסטיבלים| שווקים| סרטים| תערוכות
    מפה של תל אביב| בעל עסק| שאלות ותשובות| תקנון Mycity| כל הזכויות שמורות (c) סיטי אתרים בע"מ | תקנון האתר | אודות | פירסום אירועים בתל אביב | עלו על המפה
    פרסום חנוכה בתל אביב | חנוכה 2012 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בחיפה, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בירושלים, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום סילבסטר בתל אביב | סילבסטר 2013 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בחיפה, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בירושלים, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום מסעדות, בתי קפה בתל אביב| בתי קפה בתל אביב| מסעדות בתל אביב| יוגה, כושר בתל אביב| טיפוח, ספא בתל אביב| Barcelona| ג'אז בים האדום 2011|
    חיפה : הצגות, מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Haifa
    ירושלים : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Jerusalem
    אילת : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Eilat
    הרצליה : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Herzliya