שלום, אורח   התחברות
חיפה פורומים צור קשר
 
קלאסי כאן ועכשיו  

תל אביב סיטי - חבל על הפנאי

הפכו אותנו לדף הבית תל אביב ת"א המדריך המלא  ל תל אביב ת"א, מכיל מידע על מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, הצגות תערוכות ועוד הרבה בתל אביב ת"א.
ראשי לאכול לשתות לשבת לקנות להתפנק לזוז לצאת לישון לקרוא לטייל להתחבר Eng
 
כרטיסים ברגע האחרון
 
 
 
חיפוש למי מיקום, סוג, רחוב ועוד
 
קלאסי כאן ועכשיו
 

הצטרפו אלינו

תתחילו לבנות את תל אביב שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

קלאסי כאן ועכשיו

 
 

קלאסי כאן ועכשיו

1.3.2011  
 
 
המשקיף
מוזיקה קלאסית
קונצרטים, אופרה ומופעי מוזיקה קלאסית בעיר
כתבות נוספות :
  • העונה ה-21
  • דרום אמריקה בפסנתר
  • פלאי פלאות
  •  
    סדרת הקונצרטים "תגליות" של אנסמבל המאה ה-21 מאפשרת האזנה מרתקת למה שמתרחש ברגע זה ממש בעולם המוסיקה הקלאסית-המודרנית
    לחץ לצפיה בגלריה

    אנסמבל המאה ה-21, צילום יח"צ

    • כתוב תגובה
    • שלח לחבר
    • שתף בפייסבוק
    • Bookmark and Share

    הקונצרט השלישי בסדרת "תגליות" של אנסמבל המאה ה-21, מציג באולם ה-"תיבה" שרשרת של מלחינים צעירים (עופר פלץ הישראלי וכריסטיאן באלדיני הארגנטינאי ילידי 78', סבסטיאן גאקסי הצרפתי יליד 77', וברונו מאנטובאני, גם הוא מבולטי מלחיני הדור הצעיר בצרפת, יליד 74').

    קולאז' קונטמפוררי
    אז מה היה לנו? קווים מלודיים ארוכים, פיתוח מוטיבי, סריאליזם קפדני, מבנים ארוכי-נשימה – אאוט. מה במקום זה? שלל צלילים בודדים, לעתים קרובות מנותקים זה מזה בדממה ארוכה, ג'סטות מלודיות קצרות מאוד וחדות, שימוש במגוון כלי הקשה בשלל דרכים יצירתיות, וכדי לבנות מכל זה יצירה – השלכה זריזה של מעט החומר הצלילי הקיים מכלי לכלי, להטוטנות דחוסה, רבת גוונים, לעתים מסחררת ומרהיבה, והרבה התרחשות בו-זמנית בשלל הכלים, שכבות על גבי שכבות, חלקם עם חומרי היצירה, חלקם עם שריקות, נשיפות, תקתוקים, או כל שימוש מרחיב אחר בכלי, והכול – מדויק ומחושב.

    הקולאז'ים האלה דורשים מנצח מצוין  - ז'אן מישל לבואה הצרפתי-קנדי בהחלט עונה על הצורך – וצוות מהודק של נגנים מצוינים: חברי אנסמבל המאה ה-21 הם מטובי הנגנים בארץ, והם עשו את מלאכתם נאמנה. ראוי לציין גם את עודד גייצהלס שעל שלל כלי ההקשה, המצילות, הצופרים ועוד כהנה וכהנה: יצירותיהם של פלץ, גאקסי ובאלדיני תבעו ממנו עבודה מאומצת והוא עמד בה בהצלחה.  

    יצירתו של פלץ, בעלת הכותרת השאולה מלואיס קרול, "האם עטלפים אוכלים חתולים?", הייתה מהנועזות בקונצרט, דווקא בגלל הנכונות להשתמש בדממה: בתחילתה, נחו שתיקות כה ארוכות בין שלל החריקות החרישיות והנקישות הקטנטנות, עד שתחושת ההיווצרות המוסיקלית נמוגה כמעט בטרם החלה. היה בזה משהו חצוף ומסוכן, שנתן ליצירה דחף משכנע כשהחלה להיעשות צפופה ורציפה יותר. התוצאה הייתה קולאז' קסום וחד, שיכול היה מבחינתי להימשך אף יותר, וחבל שהתפוגג מהר כל כך.

    ה"דין וחשבון לאקדמיה" של סבסטיאן גאקסי אינו בדיוק דו-שיח קונצ'רטי בין טרומבון ואנסמבל, אלא יותר רב-שיח שהטרומבון נוטל בו חלק. זו יצירה שיש בה רמזים של הומור, אוסטינטי שנותנים תחושה מסויימת של 'תקיעוּת' ומבחינתי הרבה פוטנציאל לא ממוצה. במקרה של "מרחב/חלל מתקפל" של כריסטיאן באלדיני לחליל, קלרנית בס, כלי נקישה, פסנתר/צ'לסטה, כינור וצ'לו התוצאה אף יותר בעייתית. גם זו יצירה קלידוסקופית מאוד, אך כאן הרצפים המוסיקליים נותרים חסרי מבע של ממש, והסיום פתאומי וסתמי.

    נקישות הזמן
    גיחה קטנה אל מלחיני הדור הקודם: הסקוונצה החמישית של בריו, לטרומבון, היא אחת הקצרות בסדרה שכתב המלחין האיטלקי לכלים סולניים. אלה יצירות מרתקות שמנצלות בתבונה ובאורך-רוח את שלל דרכי-ההבעה של הכלים להן נכתבו; במקרה של הסקוונצה לטרומבון, נעשה שימוש רב במסוט (סלייד), בעמעם, ובקול האנושי דרך הכלי. כיאה לסקוונצה המהווה הומאז' לליצן (המוקיון השוויצרי גרוק)  היא מתאפיינת בהומור רב ובחינניות, וכך גם בוצעה על ידי בני סלוחין, טרומבוניסט בחסד.

    היצירה המסיימת את הקונצרט שבה לגווארדיית המלחינים הצעירים, והפעם "המחולות המופסקים", יצירה משנת 2000 מאת ברונו מאנטובאני. גם היא בסגנון הקלידוסקופי הדחוס שאפיין את היצירות שבתחילת הקונצרט, אך עוצמתה רבה משלהן. מאנטובאני מוכן להשתמש גם במלודיות מעט ארוכות יותר, אך אלו באות בזריזות ונמוגות להן. אין סוללת כלי הקשה ביצירה זו, מלבד הפסנתר, ובחלקה האמצעי והשקט נעשה בו שימוש נבון במיוחד: על רקע שטיחי צליל ארוכים ומסתוריים בכלי-הקשת, עמית דולברג פראזות חרישיות, תוך כדי נקישה איטית ומתמדת על אחד המיתרים, שתחתיו הונח עצם כלשהו – מחק, כפי הנראה – מה שיוצר צלצול דומה לאורלוגין עמום. אחר כך שבו מהלומות הפסנתר והקצב הואץ שוב, עם מוטיביקה שהופיעה בתחילה: נוצרה תחושה של מבניות חזקה, ושל אנרגיה ברורה מאוד וסוחפת, כל זאת תוך שימוש בחומרים רעננים, שאינם מובנים מאליהם. תענוג.

    ב-9.4 שבים אנסמבל המאה ה-21 - הפעם למרכז ענב – עם יצירות מאת ווארז, אדס, לוטוסלבסקי וינעם ליף. רוצו.

    אנסמבל המאה העשרים ואחת: "תגליות" - חוויות מוסיקליות בנות זמננו. מוצ"ש, 26.2, "התיבה".

    גרגור שולנברג -חליל

    דני ארדמן - קלרנית

    יעל ברולסקי - כינור

    עמית לנדאו - ויולה

    עמית דולברג - פסנתר

    אלה טובי - צ'לו

    דני פלשטיינר - קונטרבאס

    בני סלוחין - טרומבון

    עודד גייצהלס - כלי נקישה

    מנצח: ז'אן מישל לבואה

    פינת ההמלצות:
    מן ה-28.2 ועד ה-3.3 - בין השעות 10:00 - 14:00 - סדנא לזמרים בנושא ג'סטות היסטוריות - תאום תנועות הגוף שנלוות לשירה - בהדרכתה של שרון וולר, במרכז פליציה בלומנטל. כניסה חופשית למאזינים. ביום שישי, ה-4.3, קונצרט סיום של זמרי הסדנא.

    ב-3.3 - אנסמבל מיתר ב"תיבה" - עם יצירות מאת מארק אנדרה, ז'ראר גריזה ואייל אדלר.

    חגיגת קייג' במרכז פליציה בלומנטל: ב-9.3 יבצע הפסנתרן רטו שטאוב את ה"סונטות ואינטרלודים לפסנתר ממותקן" (20:30), וב-11.3 ירצה יובל שקד על יצירה זו, בשיתוף עם אנסמבל ניקל (12:00).

    ב-6.3 - במרכז ענב, קונצרט מיצירות בן חיים, וייל ובראונפלס במסגרת פרויקט "מוזיקה בגלות" המוקדש ליצירות מלחינים שברחו מגרמניה בשנות ה-30 של המאה ה-20. מבצעים: נגני הקונסרבטוריון המלכותי למוזיקה מטורונטו והמצו-סופרן עדנה פרוחניק. ההרכב הקנדי ממשיך ב-10.3 (19:30) -וב11.3 (10:30) בקונצרט קאמרי מיצירות מייצ'יסלב ויינברג בבית הספר למוסיקה על שם בוכמן מהטה. ויינברג, מלחין יהודי יליד וורשה, שנמלט לרוסיה עם פרוץ המלחמה, היה ידיד קרוב לשוסטקוביץ' ושמו נודע עד לאחרונה בעיקר ברוסיה. יצירות פרי עטו מושמעות יותר ויותר בשנים האחרונות, ובשנה הקודמת הוקדש פסטיבל ברגנץ ליצירותיו, ובכללן שתי אופרות. בבוכמן-מהטה תבוצע, בין היתר, חמישיית הפסנתר אופ' 18. כדאי לבדוק.

    ב-10.3 - ליידי מקבת ממצנסק (20:00) מתחילה לרוץ באופרה הישראלית, אחת האופרות החשובות במאה-ה20, וודאי מיצירותיו החשובות של שוסטקוביץ'.

    וב-12.3, מוצ"ש - חגי שחם (כינור), רפאל וולפיש (צ'לו), וארנון ארז (פסנתר) נותנים במרכז ענב קונצרט רומנטי וחמים לעילא, עם שלישיות של מנדלסון וברהמס.

     
    שלח לחבר שתף בפייסבוק כתוב תגובה
     
    עוד בתל אביב סיטי
    לחץ לצפיה בזקנים חסרי מנוח
    זקנים חסרי מנוח
    "לצוד פילים" מסתמן כלהיט הישראלי של הקיץ, אבל איתמר רייצס עדיין מאמין שרשף לוי מסוגל ליותר
        
    לחץ לצפיה ברדיו אי.פי.ג'י.בי       RADIO E.P.G.B
    רדיו אי.פי.ג'י.בי RADIO E.P.G.B
    רדיו אי.פי.ג'י.בי הוא מועדון אנדרגראונד, בית לתרבות לילה איכותית ושונה בתל אביב. הרדיו שואף להיות מעוז של תרבות לילה מבלי להתפשר על מוזיקה איכותית, תוכן מקורי, ואווירה ידידותית למשתמש.

    הצטרפו אלינו

    תתחילו לבנות את תל אביב שלכם – המקומות, האירועים והאנשים

     
    רוצה שידעו מה את/ה חושב/ת ? להוספת דעתך לחץ/י כאן
      קלאסי כאן ועכשיו
    הצגות| הרצאות| מוסיקה, הופעות| מופעים| מכירה| מסיבות| סדנאות| סיורים| ספורט| פסטיבלים| שווקים| סרטים| תערוכות
    מפה של תל אביב| בעל עסק| שאלות ותשובות| תקנון Mycity| כל הזכויות שמורות (c) סיטי אתרים בע"מ | תקנון האתר | אודות | פירסום אירועים בתל אביב | עלו על המפה
    פרסום חנוכה בתל אביב | חנוכה 2012 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בחיפה, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בירושלים, מסיבות, ארוחות | חנוכה 2012 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום סילבסטר בתל אביב | סילבסטר 2013 בתל אביב, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בחיפה, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בירושלים, מסיבות, ארוחות | סילבסטר 2013 בהרצליה, מסיבות, ארוחות
    פרסום מסעדות, בתי קפה בתל אביב| בתי קפה בתל אביב| מסעדות בתל אביב| יוגה, כושר בתל אביב| טיפוח, ספא בתל אביב| Barcelona| ג'אז בים האדום 2011|
    חיפה : הצגות, מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Haifa
    ירושלים : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Jerusalem
    אילת : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Eilat
    הרצליה : הצגות,מופעים| הרצאות| מוסיקה, הופעות| תרבות | מסיבות| סדנאות| סרטים| אמנות| מסעדות| ברים| בתי קפה| חנויות| טיפוח| כושר| מלונות| מפה| Herzliya